Dialog motywujący - szkolenie specjalistyczne
Wyzwalanie i wzmacnianie motywacji u osób mało zmotywowanych do wprowadzania zmian

Zasady i metody Dialogu Motywującego mają na celu wydobywanie wewnętrznej chęci do zmiany. Prowadząc DM dąży się, by osoba korzystająca z pomocy nazwała ważne dla siebie wartości, dostrzegła własne zasoby, by móc dokonać istotnych dla siebie zmian w życiu.

Badania skuteczności Dialogu Motywującego (m.in. Monti, 1999; Berg-Smith, 1999; Roffman, 2000) wykazały, że jest to szczególnie skuteczna metoda w działaniach profilaktycznych, jak i w motywowaniu tzw. „trudnych klientów” do zmiany nawykowych zachowań. Jest szczególnie skuteczny w pracy z tzw. oporem wobec zmiany jak i oporem pojawiającym się na linii Klient – specjalista. Sprawdza się w pracy socjalnej, pedagogicznej i psychologicznej, motywowaniu do podjęcia terapii uzależnień, medycynie (zmiany diety, rzucenie palenia, zmian w stylu życia), a także resocjalizacji.

Szkolenie ma formę warsztatu – większość czasu poświęcamy na ćwiczenia, na forum grupy i w parach. Odnosimy się do konkretnych przykładów z pracy i formułujemy interwencje do przypadków zgłoszonych przez uczestników. Proste eksperymenty, przeprowadzone w trakcie zajęć, pozwolą zapoznać się ze sposobem pracy, którego celem jest wydobywanie wewnętrznej motywacji klienta do wprowadzenia zmian w życiu.

Cele szkolenia
  • Zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami i metodami Dialogu Motywującego
  • Nauka rozwijania wewnętrznej motywacji Klientów do zmiany, zgodnie z zasadami podejścia Motywującego
  • Rozwijanie umiejętności skutecznego radzenia sobie z „oporem” (rozdźwiękiem), pojawiającym się na linii Klient - Specjalista
Program szkolenia
Proponowany program będzie realizowany w czasie dwóch dni szkoleniowych (16 godzin zegarowych z przerwami włącznie)
  1. Czym jest Dialog Motywujący? Definicje, podstawowe założenia podejścia?
  2. Specyfika procesu motywacji. Omówienie sposobów pracy z Klientem w zależności od jego aktualnego poziomu motywacji do zmiany, aby praca była skuteczna.
  3. Metody prowadzenia Dialogu Motywującego. Ćwiczenia praktyczne.
  4. Dialog Motywujący jako metoda szczególnie skutecznej pracy z „oporem”. Rozumienie "oporu" wg koncepcji DM. Nauka rozpoznawania rozdźwięku, jego przyczyn, objawów i konsekwencji.
  5. Ćwiczenia praktyczne w zakresie efektywnego radzenia sobie z rozdźwiękiem w relacji z Klientem.
  6. Rola wartości w pracy nad ważnością zmiany w prowadzeniu DM z młodzieżą i dorosłymi.
  7. Koncepcja Języka Zmiany vs Języka Podtrzymania i ich rola w rozwijaniu motywacji Klienta do zmiany. Pułapka zbyt wczesnego ukierunkowania.
  8. Ćwiczenia praktyczne obejmujące identyfikowanie oraz trafne reagowanie na Język Zmiany (ZJ) i Język Podtrzymania (JP) w trakcie pracy z klientem.
  9. Cztery procesy Dialogu Motywującego – jak krok po kroku przeprowadzić rozmowę wspierającą motywację do zmiany.
  10. Zasady przekazywania klientom informacji/ zaleceń/ wskazówek zgodnie z koncepcją DM (schemat WDW).
Metody pracy
Sposoby prowadzenia warsztatu: ćwiczenia praktyczne, mini wykłady, dyskusje w grupie, materiały filmowe, praca na własnych przykładach. Szkolimy zgodnie z filozofią Dialogu Motywującego: w duchu akceptacji, partnerstwa i współpracy, z szacunkiem oraz życzliwością do opinii i wartości każdej osoby biorącej udział w warsztacie.
Korzyści wynikające z uczestnictwa w szkoleniu
  • Poprawa współpracy z Klientami, w tym Klientami „mało zmotywowanymi” oraz niechętnie nastawionymi do zmiany swojego zachowania.
  • Przeciwdziałanie nadmiernemu obciążeniu siebie w pracy z Klientem pomocowym, przy jednoczesnym zwiększeniu skuteczności oddziaływań.
  • Zwiększenie pewności siebie, jako specjalisty w kontakcie z Klientami.
  • Efektywne wsparcie Klientów w realizacji ich celów życiowych.

Uczestnicy otrzymają zaświadczenia uczestnictwa w szkoleniu. Warunkiem jego uzyskania jest 80% obecność i aktywność na zajęciach.

Szkolenie Dialog Motywujący, prowadzone w Instytucie Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego przez Olgę Mrozowską i Martę Lizis-Młodożeniec jest honorowane przez Polskie Towarzystwo Dialogu Motywującego (PTDM).

Po szkoleniu podstawowym można także wziąć udział w teście, którego zaliczenie umożliwia uzyskanie certyfikatu Praktyka Dialogu Motywujące PTDM oraz wpisanie na listę Praktyków DM na stronie Polskiego Towarzystwa Dialogu Motywującego.

Istnieje możliwość superwizji i zorganizowania dla zainteresowanych osób szkolenia "Dialog Motywujący - poziom zaawansowany" w terminie 2-3 tygodni po szkoleniu podstawowym.

Adresat szkolenia

Uczestnikami szkolenia mogą być osoby pracujące z klientem indywidualnym w szerokim kontekście pomocowym i rozwojowym, wśród nich: nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy szkolni, psychoterapeuci, terapeuci uzależnień, coachowie, przedstawiciele NGO o profilu pomocowym. Kluczowym zagadnieniem jest potrzeba motywowania klientów do wprowadzania zmian w życiu.

Opinie

"Atutem tego szkolenia jest nabycie praktycznej wiedzy. Polecam z całą odpowiedzialnością" (Agnieszka Burek-Blacha, 2019)

"Profesjonalizm. Przydatność do wielu podejść terapeutycznych i interwencyjnych. Rekomentuję jako najlepsze na rynku" (Katarzyna Kielan, 2019)

Informacje

Zgłoszenia na listę rezerwową

Trenerka prowadząca: Olga Mrozowskac
Termin: 13-14 kwietnia 2024 (sobota-niedziela)
Godziny zajęć: 9:00-17:00
Miejsce: platforma Zoom - uczestnicy otrzymają linka
Cena: 890,00 zł brutto

Wpłaty należy dokonać na konto Alior Bank:
98 2490 0005 0000 4500 5597 0136
z tytułem "Dialog Motywujący".

Formularz zapisu

Wybierz termin:

Dane do faktury

Poleć szkolenie znajomemu

Jeśli chcesz, możesz podać adres e-mail znajomej/znajomego, którzy mogliby być tym warsztatem zainteresowani. Wyślemy im wiadomość z Twoim poleceniem :)

Brak danych do wystawienia faktury (NIP), skutkuje wystawieniem paragonu bez możliwości otrzymania faktury (w związku ze zmianą przepisów od dnia 1 stycznia 2020 r.).

Przyjęcie przez Grupę Active Change danych z niniejszego formularza stanowi zawarcie umowy na czas określony tj. do czasu wykonania wzajemnych świadczeń. Zgłoszenie udziału w szkoleniu/warsztatach jest ważne wraz z wpłatą kwoty za szkolenie. Bezkosztowego anulowania zgłoszenia można dokonać wyłącznie do 7 dni przed datą szkolenia pisemnie lub telefonicznie.

P.S. Zapis na szkolenie nie jest równoznaczny z przesyłaniem informacji handlowych niezwiązanych bezpośrednio z realizacją niniejszej usługi. Jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje na temat organizowanych wydarzeń, promocji, dodatkowych materiałów i innych bonusów, zapisz się do newslettera.