Dialog motywuj─ůcy - szkolenie specjalistyczne
Wyzwalanie i wzmacnianie motywacji u osób mało zmotywowanych do wprowadzania zmian

Dialog motywuj─ůcy (Motivational Interviewing) to metoda pracy s┼éu┼╝─ůca zmianie zachowania, znajduje zastosowanie w r├│┼╝nych obszarach pracy pomocowej i spo┼éecznej oraz posiada potwierdzon─ů dowodami naukowymi skuteczno┼Ť─ç (Evidence-Based Practice). Dialog motywuj─ůcy powsta┼é w oparciu o humanistyczn─ů psychoterapi─Ö pracy z klientem wed┼éug Carla Rogersa, kt├│ra uznaje szacunek, empati─Ö i budowanie autonomii za najwa┼╝niejsze warto┼Ťci. Czerpie inspiracje z teorii systemowej, psychologii motywacji i wybranych narz─Ödzi z terapii poznawczej. Podstawowym celem zastosowania DM jest wzmocnienie wewn─Ötrznej motywacji do zmiany zachowania. Metoda ta zosta┼éa opracowana i upowszechniona przez naukowc├│w, profesor├│w psychologii z USA (Wiliam B. Miller) i Wielkiej Brytanii (Stephen Rollnick) - pierwotnie wykorzystywana do pracy z osobami posiadaj─ůcymi problemy z u┼╝ywaniem i nadu┼╝ywaniem substancji uzale┼╝niaj─ůcych. W Stanach Zjednoczonych z powodzeniem wykorzystywany od ponad trzech dekad, bardzo dynamicznie rozpowszechnia si─Ö w Europie zachodniej.

Dialog motywuj─ůcy jest przedmiotem ponad tysi─ůca artyku┼é├│w naukowych i bada┼ä w kt├│rych potwierdzana jest jego skuteczno┼Ť─ç. Obecnie jest poddawany badaniom w wielu innych dziedzinach i modyfikowana w zale┼╝no┼Ťci od specyfiki posiadanego przez dan─ů osob─Ö problemu.

Warsztat jest zbudowany w oparciu o do┼Ťwiadczenia praktyk├│w i empiryczne prace badawcze. Dialog motywuj─ůcy to zestaw konkretnych narz─Ödzi posiadaj─ůcych naukowo udowodnian─ů skuteczno┼Ť─ç. DM efektywnie wp┼éywa na poziom motywacji do zmiany zachowania i budowanie relacji opartej na zaufaniu. Posiada szerokie zastosowanie w pracy pomocowej. Zwi─Öksza efektywno┼Ť─ç pracy osoby pomagaj─ůcej, obni┼╝a poziom obci─ů┼╝enia stresem, w efekcie zmniejsza ryzyko wypalenia zawodowego. Metoda Dialogu Motywuj─ůcego znajduje zastosowanie w motywowaniu os├│b dotkni─Ötych szeroko rozumianymi problemami spo┼éecznymi i zdrowotnymi, w pracy w takich obszarach jak: przeciwdzia┼éanie uzale┼╝nieniom, pomoc psychologiczna, pomoc spo┼éeczna, opieka zdrowotna, edukaja, resocjalizacja czy s┼éu┼╝ba wi─Özienna. Podej┼Ťcie to zdobywa coraz wi─Öksze uznanie, a jego wysoka skuteczno┼Ť─ç potwierdzona jest licznymi wynikami bada┼ä naukowych.

Cele szkolenia
  • Zapoznanie uczestnik├│w z podstawowymi za┼éo┼╝eniami Dialogu Motywuj─ůcego
  • ─ćwiczenie umiej─Ötno┼Ťci uczestnik├│w z zakresu motywowania klient├│w do zmiany zachowa┼ä
Program szkolenia
Proponowany program b─Ödzie realizowany w czasie dw├│ch dni szkoleniowych (16 godzin zegarowych z przerwami w┼é─ůcznie)
Dzień I
  1. Czym jest dialog motywuj─ůcy? Jak powsta┼é i czemu s┼éu┼╝y?
  2. Badania nad skuteczno┼Ťci─ů dialogu motywuj─ůcego w r├│┼╝nych kontekstach pomocowych.
  3. Metodyka pracy dialogiem motywuj─ůcym:
    • procesy w pracy motywuj─ůcej: anga┼╝owanie, ukierunkowywanie, wywo┼éywanie i planowanie
    • praca na r├│┼╝nych etapach zmiany zachowania (Transteoretyczny Model Zmiany - Prochaska i DiClemente): prekontemplacja (brak ┼Ťwiadomo┼Ťci problemu), kontemplacja, przygotowanie, dzia┼éanie, podtrzymanie, nawroty
  4. Podstawowy obszar pracy w Dialogu: AMBIWALENCJA ÔÇô Czym jest? Jak j─ů identyfikowa─ç? I jak z ni─ů pracowa─ç?
  5. Identyfikowanie j─Özyka zmiany i j─Özyka podtrzymania.
Dzień II
  1. Narz─Ödzia i modele pracy DM z klientami. Praca na wyj─ůtkach, skalowanie, model cyrkularny, rozrysowanie ambiwalencji, plusy/minusy zmiany i status quo
  2. Praca z klientem ÔÇ×trudnymÔÇŁ w dialogu motywuj─ůcym Jak rozumie─ç op├│r i jak z nim pracowa─ç?
  3. Zastosowanie dialogu motywuj─ůcego w pracy nad zmian─ů w kontek┼Ťcie problem├│w takich jak: agresja, przemoc, nadu┼╝ywanie, uzale┼╝nienia, wsp├│┼éuzale┼╝nienia, zachowania przest─Öpcze, trudno┼Ťci wychowawcze i szkolne
  4. Praca motywuj─ůca z doros┼éym, dzieckiem i nastolatkiem ÔÇô r├│┼╝nice i podobie┼ästwa
  5. Cele i warto┼Ťci ujawniane przez klient├│w a skuteczno┼Ť─ç dzia┼éania i trwa┼éo┼Ť─ç wprowadzonych zmian (ujawnianie warto┼Ťci )
Metody pracy
Szkolimy wykorzystuj─ůc metody dialogu motywuj─ůcego. Oznacza to przede wszystkim prac─Ö:
  • bez oceny dotychczasowych metod i efekt├│w pracy Uczestnik├│w
  • bez oceny poziomu wiedzy i kompetencji
  • z szacunkiem do do┼Ťwiadczenia uczestnika i w duchu partnerskiej wsp├│┼épracy.
Uczestnicy maj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç pracy na przyk┼éadach ─çwiczeniowych, jak i wniesionych z w┼éasnej praktyki. Metody, kt├│re b─Öd─ů wykorzystane na zaj─Öciach:
  • mini-wyk┼éady - przekazanie uczestnikom szkolenia niezb─Ödnej wiedzy dotycz─ůcej Dialogu Motywuj─ůcego
  • burza m├│zg├│w - wymiana do┼Ťwiadcze┼ä w pracy z klientami, wsp├│lne opracowywanie planu pracy z klientem z wykorzystaniem metody Dialogu Motywuj─ůcego
  • analiza materia┼é├│w filmowych
  • ─çwiczenia praktyczne - nauka umiej─Ötno┼Ťci nawi─ůzywania kontaktu i prowadzenia rozmowy z klientem wed┼éug regu┼é Dialogu Motywuj─ůcego
Korzy┼Ťci wynikaj─ůce z uczestnictwa w szkoleniu
  • Zwi─Ökszenie efekt├│w swojej pracy pomocowej
  • Pobudzanie wewn─Ötrznej motywacji i wzmacnianie samooceny klient├│w
  • Aktywne i skuteczne wspieranie przy wprowadzaniu zmian w ┼╝ycie
  • Wiedza o tym jak reagowa─ç na niepewno┼Ť─ç, brak motywacji, op├│r i zniech─Öcenie
  • Podniesienie komfortu pracy z trudnymi zagadnieniami (nadu┼╝ywanie, agresja, autoagresja)
  • Du┼╝o praktycznych przyk┼éad├│w, ─çwicze┼ä, technik i narz─Ödzi u┼éatwiaj─ůcych prac─Ö w r├│┼╝nych warunkach
  • Uzyskane dodatkowe materia┼éy b─Öd─ů stanowi┼éy skrypt narz─Ödzi, kt├│re mo┼╝na wykorzysta─ç w pracy
Adresat szkolenia

Uczestnikami szkolenia mog─ů by─ç osoby pracuj─ůce z klientem indywidualnym w szerokim kontek┼Ťcie pomocowym i rozwojowym, w┼Ťr├│d nich: nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy szkolni, psychoterapeuci, terapeuci uzale┼╝nie┼ä, coachowie, przedstawiciele NGO o profilu pomocowym. Kluczowym zagadnieniem jest potrzeba motywowania klient├│w do wprowadzania zmian w ┼╝yciu.

Uczestnik otrzyma za┼Ťwiadczenia uczestnictwa w szkoleniu. Warunkiem jego uzyskania jest 80% obecno┼Ť─ç i aktywno┼Ť─ç na zaj─Öciach.

Opinie

"Atutem tego szkolenia jest nabycie praktycznej wiedzy. Polecam z ca┼é─ů odpowiedzialno┼Ťci─ů" (Agnieszka Burek-Blacha, 2019)

"Profesjonalizm. Przydatno┼Ť─ç do wielu podej┼Ť─ç terapeutycznych i interwencyjnych. Rekomentuj─Ö jako najlepsze na rynku" (Katarzyna Kielan, 2019)

Informacje
Trener prowadz─ůca: Urszula Szczurek
Termin: 15-16 luty 2022 (wtorek-┼Ťroda)
Godziny zaj─Ö─ç: 9:00-17:00
Miejsce: Instytut Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego, ul. Powro┼║nicza 6/2, Krak├│w
Cena: 820,00 zł brutto

Wpłaty należy dokonać na konto Alior Bank:
98 2490 0005 0000 4500 5597 0136
z tytu┼éem "Dialog Motywuj─ůcy".

Formularz zapisu

Wybierz termin:

Dane do faktury

Pole─ç szkolenie znajomemu

Je┼Ťli chcesz, mo┼╝esz poda─ç adres e-mail znajomej/znajomego, kt├│rzy mogliby by─ç tym warsztatem zainteresowani. Wy┼Ťlemy im wiadomo┼Ť─ç z Twoim poleceniem :)

Brak danych do wystawienia faktury (NIP), skutkuje wystawieniem paragonu bez mo┼╝liwo┼Ťci otrzymania faktury (w zwi─ůzku ze zmian─ů przepis├│w od dnia 1 stycznia 2020 r.).

Przyj─Öcie przez Grup─Ö Active Change danych z niniejszego formularza stanowi zawarcie umowy na czas okre┼Ťlony tj. do czasu wykonania wzajemnych ┼Ťwiadcze┼ä. Zg┼éoszenie udzia┼éu w szkoleniu/warsztatach jest wa┼╝ne wraz z wp┼éat─ů kwoty za szkolenie. Bezkosztowego anulowania zg┼éoszenia mo┼╝na dokona─ç wy┼é─ůcznie do 7 dni przed dat─ů szkolenia pisemnie lub telefonicznie.

P.S. Zapis na szkolenie nie jest r├│wnoznaczny z przesy┼éaniem informacji handlowych niezwi─ůzanych bezpo┼Ťrednio z realizacj─ů niniejszej us┼éugi. Je┼Ťli chcesz otrzymywa─ç od nas informacje na temat organizowanych wydarze┼ä, promocji, dodatkowych materia┼é├│w i innych bonus├│w, zapisz si─Ö do newslettera.