Dialog motywujący (Motivational Interviewing) to metoda pracy służąca zmianie zachowania, znajduje zastosowanie w różnych obszarach pracy pomocowej i społecznej oraz posiada potwierdzoną dowodami naukowymi skuteczność (Evidence-Based Practice). Dialog motywujący powstał w oparciu o humanistyczną psychoterapię pracy z klientem według Carla Rogersa, która uznaje szacunek, empatię i budowanie autonomii za najważniejsze wartości. Czerpie inspiracje z teorii systemowej, psychologii motywacji i wybranych narzędzi z terapii poznawczej. Podstawowym celem zastosowania DM jest wzmocnienie wewnętrznej motywacji do zmiany zachowania. Metoda ta została opracowana i upowszechniona przez naukowców, profesorów psychologii z USA (Wiliam B. Miller) i Wielkiej Brytanii (Stephen Rollnick) - pierwotnie wykorzystywana do pracy z osobami posiadającymi problemy z używaniem i nadużywaniem substancji uzależniających. W Stanach Zjednoczonych z powodzeniem wykorzystywany od ponad trzech dekad, bardzo dynamicznie rozpowszechnia się w Europie zachodniej.
Dialog motywujący jest przedmiotem ponad tysiąca artykułów naukowych i badań w których potwierdzana jest jego skuteczność. Obecnie jest poddawany badaniom w wielu innych dziedzinach i modyfikowana w zależności od specyfiki posiadanego przez daną osobę problemu.
Warsztat jest zbudowany w oparciu o doświadczenia praktyków i empiryczne prace badawcze. Dialog motywujący to zestaw konkretnych narzędzi posiadających naukowo udowodnianą skuteczność. DM efektywnie wpływa na poziom motywacji do zmiany zachowania i budowanie relacji opartej na zaufaniu. Posiada szerokie zastosowanie w pracy pomocowej. Zwiększa efektywność pracy osoby pomagającej, obniża poziom obciążenia stresem, w efekcie zmniejsza ryzyko wypalenia zawodowego. Metoda Dialogu Motywującego znajduje zastosowanie w motywowaniu osób dotkniętych szeroko rozumianymi problemami społecznymi i zdrowotnymi, w pracy w takich obszarach jak: przeciwdziałanie uzależnieniom, pomoc psychologiczna, pomoc społeczna, opieka zdrowotna, edukaja, resocjalizacja czy służba więzienna. Podejście to zdobywa coraz większe uznanie, a jego wysoka skuteczność potwierdzona jest licznymi wynikami badań naukowych.
- Zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami Dialogu Motywującego
- Ćwiczenie umiejętności uczestników z zakresu motywowania klientów do zmiany zachowań
- Czym jest dialog motywujący? Jak powstał i czemu służy?
- Badania nad skutecznością dialogu motywującego w różnych kontekstach pomocowych.
- Metodyka pracy dialogiem motywującym:
- procesy w pracy motywującej: angażowanie, ukierunkowywanie, wywoływanie i planowanie
- praca na różnych etapach zmiany zachowania (Transteoretyczny Model Zmiany - Prochaska i DiClemente): prekontemplacja (brak świadomości problemu), kontemplacja, przygotowanie, działanie, podtrzymanie, nawroty
- Podstawowy obszar pracy w Dialogu: AMBIWALENCJA – Czym jest? Jak ją identyfikować? I jak z nią pracować?
- Identyfikowanie języka zmiany i języka podtrzymania.
- Narzędzia i modele pracy DM z klientami. Praca na wyjątkach, skalowanie, model cyrkularny, rozrysowanie ambiwalencji, plusy/minusy zmiany i status quo
- Praca z klientem „trudnym” w dialogu motywującym Jak rozumieć opór i jak z nim pracować?
- Zastosowanie dialogu motywującego w pracy nad zmianą w kontekście problemów takich jak: agresja, przemoc, nadużywanie, uzależnienia, współuzależnienia, zachowania przestępcze, trudności wychowawcze i szkolne
- Praca motywująca z dorosłym, dzieckiem i nastolatkiem – różnice i podobieństwa
- Cele i wartości ujawniane przez klientów a skuteczność działania i trwałość wprowadzonych zmian (ujawnianie wartości )
- bez oceny dotychczasowych metod i efektów pracy Uczestników
- bez oceny poziomu wiedzy i kompetencji
- z szacunkiem do doświadczenia uczestnika i w duchu partnerskiej współpracy.
- mini-wykłady - przekazanie uczestnikom szkolenia niezbędnej wiedzy dotyczącej Dialogu Motywującego
- burza mózgów - wymiana doświadczeń w pracy z klientami, wspólne opracowywanie planu pracy z klientem z wykorzystaniem metody Dialogu Motywującego
- analiza materiałów filmowych
- ćwiczenia praktyczne - nauka umiejętności nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy z klientem według reguł Dialogu Motywującego
- Zwiększenie efektów swojej pracy pomocowej
- Pobudzanie wewnętrznej motywacji i wzmacnianie samooceny klientów
- Aktywne i skuteczne wspieranie przy wprowadzaniu zmian w życie
- Wiedza o tym jak reagować na niepewność, brak motywacji, opór i zniechęcenie
- Podniesienie komfortu pracy z trudnymi zagadnieniami (nadużywanie, agresja, autoagresja)
- Dużo praktycznych przykładów, ćwiczeń, technik i narzędzi ułatwiających pracę w różnych warunkach
- Uzyskane dodatkowe materiały będą stanowiły skrypt narzędzi, które można wykorzystać w pracy
Uczestnikami szkolenia mogą być osoby pracujące z klientem indywidualnym w szerokim kontekście pomocowym i rozwojowym, wśród nich: nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy szkolni, psychoterapeuci, terapeuci uzależnień, coachowie, przedstawiciele NGO o profilu pomocowym. Kluczowym zagadnieniem jest potrzeba motywowania klientów do wprowadzania zmian w życiu.
Uczestnik otrzyma zaświadczenia uczestnictwa w szkoleniu. Warunkiem jego uzyskania jest 80% obecność i aktywność na zajęciach.
Opinie
"Atutem tego szkolenia jest nabycie praktycznej wiedzy. Polecam z całą odpowiedzialnością" (Agnieszka Burek-Blacha, 2019)
"Profesjonalizm. Przydatność do wielu podejść terapeutycznych i interwencyjnych. Rekomentuję jako najlepsze na rynku" (Katarzyna Kielan, 2019)
Termin: 28-29 maja 2022 (sobota-niedziela)
Godziny zajęć: 9:00-17:00
Miejsce: platforma Zoom - uczestnicy otrzymają linka
Cena: 840,00 zł brutto
Wpłaty należy dokonać na konto Alior Bank:
98 2490 0005 0000 4500 5597 0136
z tytułem "Dialog Motywujący".