Dialog motywujący - szkolenie specjalistyczne
Zasady i metody Dialogu Motywującego mają na celu wydobywanie wewnętrznej chęci do zmiany. Prowadząc DM dąży się, by osoba korzystająca z pomocy nazwała ważne dla siebie wartości, dostrzegła własne zasoby, by móc dokonać istotnych dla siebie zmian w życiu.
Badania skuteczności Dialogu Motywującego (m.in. Monti, 1999; Berg-Smith, 1999; Roffman, 2000) wykazały, że jest to szczególnie skuteczna metoda w działaniach profilaktycznych, jak i w motywowaniu tzw. „trudnych klientów” do zmiany nawykowych zachowań. Jest szczególnie skuteczny w pracy z tzw. oporem wobec zmiany jak i oporem pojawiającym się na linii Klient – specjalista. Sprawdza się w pracy socjalnej, pedagogicznej i psychologicznej, motywowaniu do podjęcia terapii uzależnień, medycynie (zmiany diety, rzucenie palenia, zmian w stylu życia), a także resocjalizacji.
Szkolenie ma formę warsztatu – większość czasu poświęcamy na ćwiczenia, na forum grupy i w parach. Odnosimy się do konkretnych przykładów z pracy i formułujemy interwencje do przypadków zgłoszonych przez uczestników. Proste eksperymenty, przeprowadzone w trakcie zajęć, pozwolą zapoznać się ze sposobem pracy, którego celem jest wydobywanie wewnętrznej motywacji klienta do wprowadzenia zmian w życiu.
- Zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami i metodami Dialogu Motywującego
- Nauka rozwijania wewnętrznej motywacji Klientów do zmiany, zgodnie z zasadami podejścia Motywującego
- Rozwijanie umiejętności skutecznego radzenia sobie z „oporem” (rozdźwiękiem), pojawiającym się na linii Klient - Specjalista
- Czym jest Dialog Motywujący? Definicje, podstawowe założenia podejścia?
- Specyfika procesu motywacji. Omówienie sposobów pracy z Klientem w zależności od jego aktualnego poziomu motywacji do zmiany, aby praca była skuteczna.
- Metody prowadzenia Dialogu Motywującego. Ćwiczenia praktyczne.
- Dialog Motywujący jako metoda szczególnie skutecznej pracy z „oporem”. Rozumienie "oporu" wg koncepcji DM. Nauka rozpoznawania rozdźwięku, jego przyczyn, objawów i konsekwencji.
- Ćwiczenia praktyczne w zakresie efektywnego radzenia sobie z rozdźwiękiem w relacji z Klientem.
- Rola wartości w pracy nad ważnością zmiany w prowadzeniu DM z młodzieżą i dorosłymi.
- Koncepcja Języka Zmiany vs Języka Podtrzymania i ich rola w rozwijaniu motywacji Klienta do zmiany. Pułapka zbyt wczesnego ukierunkowania.
- Ćwiczenia praktyczne obejmujące identyfikowanie oraz trafne reagowanie na Język Zmiany (ZJ) i Język Podtrzymania (JP) w trakcie pracy z klientem.
- Cztery procesy Dialogu Motywującego – jak krok po kroku przeprowadzić rozmowę wspierającą motywację do zmiany.
- Zasady przekazywania klientom informacji/ zaleceń/ wskazówek zgodnie z koncepcją DM (schemat WDW).
- Poprawa współpracy z Klientami, w tym Klientami „mało zmotywowanymi” oraz niechętnie nastawionymi do zmiany swojego zachowania.
- Przeciwdziałanie nadmiernemu obciążeniu siebie w pracy z Klientem pomocowym, przy jednoczesnym zwiększeniu skuteczności oddziaływań.
- Zwiększenie pewności siebie, jako specjalisty w kontakcie z Klientami.
- Efektywne wsparcie Klientów w realizacji ich celów życiowych.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenia uczestnictwa w szkoleniu. Warunkiem jego uzyskania jest 80% obecność i aktywność na zajęciach.
Szkolenie Dialog Motywujący, prowadzone w Instytucie Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego przez Olgę Mrozowską i Martę Lizis-Młodożeniec jest honorowane przez Polskie Towarzystwo Dialogu Motywującego (PTDM).
Po szkoleniu podstawowym można także wziąć udział w teście, którego zaliczenie umożliwia uzyskanie certyfikatu Praktyka Dialogu Motywujące PTDM oraz wpisanie na listę Praktyków DM na stronie Polskiego Towarzystwa Dialogu Motywującego.
Istnieje możliwość superwizji i zorganizowania dla zainteresowanych osób szkolenia "Dialog Motywujący - poziom zaawansowany" w terminie 2-3 tygodni po szkoleniu podstawowym.
Uczestnikami szkolenia mogą być osoby pracujące z klientem indywidualnym w szerokim kontekście pomocowym i rozwojowym, wśród nich: nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy szkolni, psychoterapeuci, terapeuci uzależnień, coachowie, przedstawiciele NGO o profilu pomocowym. Kluczowym zagadnieniem jest potrzeba motywowania klientów do wprowadzania zmian w życiu.
Opinie
"Atutem tego szkolenia jest nabycie praktycznej wiedzy. Polecam z całą odpowiedzialnością" (Agnieszka Burek-Blacha, 2019)
"Profesjonalizm. Przydatność do wielu podejść terapeutycznych i interwencyjnych. Rekomentuję jako najlepsze na rynku" (Katarzyna Kielan, 2019)
Informacje
Trenerka prowadząca: Olga MrozowskaTermin: 14-16 marca 2025
Godziny zajęć: 9:00-17:00
Miejsce: platforma Zoom - uczestnicy otrzymają linka
Cena: 980,00 zł brutto
Wpłaty należy dokonać na konto Alior Bank:
98 2490 0005 0000 4500 5597 0136
z tytułem "Dialog Motywujący".