Warsztat ma na celu przedstawienie podstaw interwencji kryzysowej - czym jest, w jakich sytuacjach i do czego może się przydać.
Kryzysy mogą mieć różnorakie źródła i wyróżniamy na tej podstawie kryzysy sytuacyjne, rozwojowe, egzystencjalne. Zastanowimy się, jak postępować w sytuacji kryzysu chronicznego oraz sytuacyjnego, czyli np. doświadczeń traumatycznych, utraty, żałoby, próby samobójczej, ale i kryzysów związanych z adaptacją, chorobą psychiczną lub somatyczną, przemocą, uzależnieniem itp. Spojrzymy na mechanizmy i strategie interwencji kryzysowej w sytuacjach zagrożenia życia. Będziemy pracować nad praktycznymi umiejętnościami rozpoznawania i oceny stanu kryzysu oraz możliwościami pracy interwencyjnej.
Warsztat umożliwi zapoznanie się z podstawami interwencji kryzysowej, elementami interwencji kryzysowej, jakie możemy zastosować w życiu codziennym - zarówno zawodowym, jak i na gruncie prywatnym.
- Zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami interwencji kryzysowej
- Ćwiczenie umiejętności uczestników z zakresu wspierania klientów w sytuacjach kryzysu
- Zacznijmy od podstaw - Czym jest kryzys?
- Rodzaje kryzysów, sytuacyjne chroniczne, rozwojowe…
- Etapy przechodzenia przez kryzys
- Objawy reakcji na kryzys
- Kryzys indywidualny a kryzys w rodzinie lub zespole
- Problemy wynikające z przemocy
- Kryzysy suicydalne – jak rozpoznawać, jak rozmawiać, jak reagować?
- Żal po stracie, żałoba - towarzyszenie i praca
- PTSD – jak interwent może pomóc?
- Interwent czyli kto?
- Rozpoznanie osoby przechodzącej przez kryzys- symptomy kryzysu
- Jak rozmawiać, na co zwrócić uwagę, czego unikać, a co może pomóc w rozmowie?
- Tworzenie planu dalszego działania
- Wsparcie, dyrektywność, współpraca z innymi służbami i osobami
- Jak radzić sobie z emocjami klienta i własnymi? Przeniesienie i jego rola
- Poczucie odpowiedzialności za klienta
- Wizja klienta a nie interwenta
- Jakie narzędzia coachingowe można wykorzystać w interwencji?
- Bezpieczeństwo interwenta
- Debriefing, grupa Ballinta, superwizja...
- Praktyczne elementy pracy
- Garść błędnych założeń
- Ćwiczenia
- Pierwszy kontakt z osobą w kryzysie
- Szukanie zasobów, siatka wsparcia
- Kiedy interwencja kryzysowa, kiedy do psychiatry, kiedy na ostry dyżur, kiedy do terapeuty, kiedy na coaching?
- Adresy i telefony - gdzie i w jakich instytucjach można szukać wsparcia?
- Zwiększenie efektów swojej pracy pomocowej
- Pobudzanie wewnętrznej motywacji i wzmacnianie samooceny klientów
- Aktywne i skuteczne wspieranie przy wprowadzaniu zmian w życie
- Wiedza o tym jak reagować na niepewność, brak motywacji, opór i zniechęcenie
- Podniesienie komfortu pracy z trudnymi zagadnieniami (nadużywanie, agresja, autoagresja)
- Dużo praktycznych przykładów, ćwiczeń, technik i narzędzi ułatwiających pracę w różnych warunkach
- Uzyskane dodatkowe materiały będą stanowiły skrypt narzędzi, które można wykorzystać w pracy
Szkolenie dedykowane jest dla osób pracujących z ludźmi w kryzysie, szczególnie dla coachów, ale także dla pracowników instytucji pomocy społecznej, służby zdrowia, oświaty i innych zawodów pomocowych.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu. Absolwentom Szkoły Profesjonalnego Coachingu szkolenie przedłuża certyfikat.
Termin: 16 listopada 2024, w godz. 10:00 - 18:00
Miejsce: Platforma Zoom (uczestnicy otrzymają link)
Inwestycja: 620 zł brutto
Wpłaty należy dokonać na konto Alior Bank:
98 2490 0005 0000 4500 5597 0136
z tytułem "Interwencja Kryzysowa Online".