Instytut Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego – coaching, szkolenia, kursy i warsztaty psychologiczne

Komunikacja oparta na Empatii

Warsztaty oparte na metodzie Porozumienia Bez Przemocy (NVC) Marshalla Rosenberga.

Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) to podejście do komunikacji, które pomaga budować relacje oparte na empatii, szacunku i wzajemnym zrozumieniu. Metoda Nonviolent Communication została stworzona w latach 60. przez amerykańskiego psychologa Marshalla B. Rosenberga. Jego celem było opracowanie skutecznej metody rozwiązywania konfliktów i poprawy jakości relacji, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. NVC opiera się na czterech krokach: obserwacja bez oceniania, nazywanie uczuć, identyfikowanie potrzeb oraz formułowanie jasnych próśb.

Zapraszamy Cię na ten warsztat, jeśli chcesz pogłębić swoją umiejętność budowania autentycznego i głębokiego kontaktu z innymi, poznać narzędzia Komunikacji Empatycznej i wykorzystywać je w pracy coachingowej.

Program szkoleniowy opiera się na metodzie „Porozumienia Bez Przemocy” (Nonviolent Communication/NVC), zwanej inaczej językiem serca lub Komunikacją Empatyczną. Metoda uczy uważnego, empatycznego słuchania pozwalającego lepiej zrozumieć innych i budować z nimi satysfakcjonujące relacje. Daje również możliwość głębszego poznania samego siebie, kontaktowania się ze swoimi uczuciami i potrzebami, dzięki czemu docieramy do tego, co jest dla nas w życiu najważniejsze i na tym skupiamy naszą uwagę. Poznanie założeń metody i praktyczne jej stosowanie daje nam także umiejętność rozwiązywania konfliktowych sytuacji w konstruktywny sposób. NVC może być używane zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym (m.in. w pracy nauczyciela, psychologa, trenera, coacha, mediatora czy menadżera).

Korzyści z nauki Porozumienia Bez Przemocy

  • poznasz praktyczne narzędzia do budowania kontaktu oparte na metodzie NVC: m.in. wyrażanie siebie wg 4 kroków, empatia dla siebie, empatia dla drugiej strony, drzewo życia, 4 krzesła, proces obrazu wroga
  • zwiększysz umiejętność reagowania w tzw. trudnych sytuacjach (w momentach kiedy spotykasz się z odmową, krytyką lub zarzutami), tak aby zminimalizować ryzyko konfliktu
  • poznasz struktury do transformacji sytuacji, w których kontakt się zrywa, a twoje emocje przestają ci służyć
  • zwiększysz swoją świadomość komunikacyjną poprzez praktykę rozpoznawania i nazywania zarówno własnych uczuć i potrzeb, jak i uczuć i potrzeb rozmówcy
  • pogłębisz umiejętność budowania autentycznych i głębokich relacji z innymi

Dla kogo są warsztaty NVC?

  • dla wszystkich, którzy chcą poprawić jakość swoich relacji na płaszczyźnie zawodowej i/lub prywatnej
  • dla osób szczególnie zainteresowanych budowaniem głębokiego kontaktu z innymi: coachów, trenerów, nauczycieli, psychologów i pedagogów
  • dla wszystkich, którzy chcą poznać podstawy metody „Porozumienia Bez Przemocy” Marshalla Rosenberga

Program kursu Porozumienia bez Przemocy

Dzień pierwszy

  1. Dwa style komunikacji, czyli co zbliża, a co oddala w komunikacji?

    (demonstracja na przykładzie i omówienie kluczowych różnic: interpretacja a obserwacja, uczucie a uczucie rzekome, potrzeba a strategia, prośba a żądanie, a także doświadczenie i omówienie wpływu poszczególnych komunikatów na odbiorcę)

  2. 4 kroki do Porozumienia, czyli autentyczne wyrażenie siebie

    (prezentacja i praktyka kluczowego narzędzia NVC tzw. „4 KROKÓW” (OBSERWACJA, UCZUCIE, POTRZEBA, PROŚBA) w wybranych sytuacjach oraz informacje zwrotne trenera

  3. Jak słuchać, czyli siła i moc empatii

    (demonstracja empatycznego słuchania, omówienie modelu i wpływu na odbiorcę, praktyka na własnych przykładach)

Dzień drugi

  1. W obliczu odmowy – proces „Drzewo Życia”

    (demonstracja i praktyka modelu „Drzewo Życia”, łączącego 3 kluczowe narzędzia NVC: wyrażenie siebie, empatia dla siebie i empatia dla drugiej strony)

  2. W obliczu krytyki – proces „4 Krzeseł”

    (demonstracja i praktyka modelu „4 Krzeseł”, prezentującego 4 reakcje i 4 sposoby słuchania krytycznych uwag: tzw. „uszy szakala do wewnątrz”, „uszy szakala na zewnątrz”, „uszy żyrafy do wewnątrz”, „uszy żyrafy na zewnątrz”, a także doświadczenie ich wpływu na odbiorcę)

  3. W obliczu nagromadzenia ocen – proces „Obrazu wroga”

    (demonstracja i praktyka modelu „Proces obrazu wroga” w sytuacji nagromadzenia ocen w stosunku do drugiej osoby, co uniemożliwia nawiązanie z nią porozumienia, proces składa się z 3 elementów: empatii dla siebie, empatii dla drugiej strony oraz spojrzenia na sytuację z metapoziomu)

  4. Podsumowanie i zakończenie

Metody pracy

Warsztaty prowadzone są w sposób mocno interaktywny z użyciem różnorodnych metod szkoleniowych: m.in. demonstracje, praca w grupach, praca indywidualna, scenki dialogowe, praca z ciałem, mini-medytacja, procesy NVC.

Uczestnicy/Uczestniczki otrzymają zaświadczenie przy minimum 80% obecności na zajęciach.

Opinie dotyczące warsztatów

„Bardzo przydatne, profesjonalnie przeprowadzone szkolenie. Zastrzyk wiedzy, która przydaje się w relacjach z innymi i poprawia komfort życia społecznego”

Joanna Urbanik

„Profesjonalne warsztaty, dzięki którym zyskałam nowe narzędzia do pracy z moimi klientami podczas procesu coachingowego, jak również zyskałam możliwość głębszego przyjrzenia się i nazywania swoich potrzeb”

Beata Rudzińska, Akredytowany coach IC (absolwentka cyklu warsztatów „Słowa jak mosty”)

„Warsztaty w sposób niezwykle ciekawy przybliżają metodę NVC. Wiele dobrego wprowadziły do mojego życia. Agata ma świetne podejście do uczestników oraz niezwykły dar tworzenia lekkiej atmosfery pełnej empatii i wzajemnego zaufania”

Piotr (absolwent cyklu warsztatów „Słowa jak mosty”)

„Gdybym miała w dwóch słowach podsumować warsztaty „Komunikacja oparta na empatii” to powiedziałabym AUTENTYCZNOŚĆ I INSPIRACJA. AUTENTYCZNOŚĆ, ponieważ dla mnie, Agata to osoby „wypełniona” metodą NVC. Promieniująca od niej wiara w NVC, szacunek do metody, a przede wszystkim stosowanie jej w każdym momencie warsztatów, zaspokajały moją potrzebę autentyczności i spójności. INSPIRACJA metodą i chęć dalszego poznawania jej, jest tym, z czym z warsztatów wyszłam. Niezwykle przejrzysta a jednocześnie zróżnicowana struktura warsztatów, umożliwiająca sukcesywne ćwiczenie nowo poznanych technik, zaspokoiła moją potrzebę jasności, sensu, inspiracji i radości. Nie sposób wymienić wszystkich korzyści, które wyniosłam z tych warsztatów”

Joanna Kwiatkowska, coach i trener (absolwentka 2-dniowych warsztatów „Komunikacja oparta na Empatii – nie tylko dla coachów”)

„Dla mnie warsztaty były świetnie przygotowane i poprowadzone. Trenerka pozwalała w trakcie licznych ćwiczeń doświadczyć działania NVC na własnej skórze, co było bardzo cennym doświadczeniem. Dzięki temu, że ilość materiału i czas na wypróbowania poszczególnych technik był optymalnie dobrany, wychodząc z warsztatu miałem poczucie pełnej jasności. Dzięki temu już w poniedziałek po szkoleniu zastosowałem elementy NVC w mojej pracy na sali szkoleniowej i widziałem pozytywne tego efekty. Polecam warsztat dla każdego doświadczonego trenera i coacha”.

Piotr Gregorczyk, coach i trener (absolwent 2-dniowych warsztatów „Komunikacja oparta na Empatii – nie tylko dla coachów”)

Informacje

Trener prowadzący: Agata Olszak-Szymula
Termin: 7-8 marca 2026
Godzina: 10:00-18:00
Miejsce: Kraków, ul. Powroźnicza 6/2
Inwestycja: 880 zł brutto

Wpłaty należy dokonać na konto Alior Bank:
98 2490 0005 0000 4500 5597 0136
z tytułem "Komunikacja oparta na Empatii".

Cena zawiera: szkolenie, materiały szkoleniowe, kawę i przekąski, zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu.

Formularz zapisu

Poleć szkolenie znajomemu

Jeśli chcesz, możesz podać adres e-mail znajomej/znajomego, którzy mogliby być tym warsztatem zainteresowani. Wyślemy im wiadomość z Twoim poleceniem :)

Brak danych do wystawienia faktury (NIP), skutkuje wystawieniem paragonu bez możliwości otrzymania faktury (w związku ze zmianą przepisów od dnia 1 stycznia 2020 r.).

Przyjęcie przez Grupę Active Change danych z niniejszego formularza stanowi zawarcie umowy na czas określony tj. do czasu wykonania wzajemnych świadczeń. Zgłoszenie udziału w szkoleniu/warsztatach jest ważne wraz z wpłatą kwoty za szkolenie. Bezkosztowego anulowania zgłoszenia można dokonać wyłącznie do 7 dni przed datą szkolenia pisemnie lub telefonicznie.

P.S. Zapis na szkolenie nie jest równoznaczny z przesyłaniem informacji handlowych niezwiązanych bezpośrednio z realizacją niniejszej usługi. Jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje na temat organizowanych wydarzeń, promocji, dodatkowych materiałów i innych bonusów, zapisz się do newslettera.

Zobacz także: Podejście Oparte na Współczuciu CFT, Terapia Akceptacji i Zaangażowania (ACT), Trening interpersonalny, Dialog Motywujący (MI).