SKUTECZNY LIDER ZESPOŁU: Manager - Mentor - Coach
Współczesna, dynamiczna rzeczywistość biznesowa wymaga liderów, którzy umiejętnie łączą delegowanie i nadzorowanie zadań z rolą coacha czy mentora, tworząc w ten sposób środowisko pracy oparte na zaufaniu, zaangażowaniu i odpowiedzialności za wspólne cele oraz umożliwiające ciągły rozwój pracownika i jego kompetencji.
DLa właścicieli firm, managerów, team liderów, kierowników projektów oraz wszystkich innych profesjonalistów, którzy na co dzień pracują z zespołem.
Nabędziesz lub poszerzysz teoretyczną wiedzę oraz praktyczne umiejętności w stosowaniu narzędzi mentoringowych i coachingowych, niezbędnych do efektywnego prowadzenia i rozwijania zespołów oraz skutecznego osiągania celów organizacyjnych:
- Zrozumiesz czym jest mentoringowy i coachingowy styl zarządzania i czym różni się od tradycyjnych metod.
- Poznasz i rozwiniesz kluczowe kompetencje lidera jako mentora i coacha.
- Podniesiesz efektywność swojej komunikacji z zespołem i pracownikami.
- Wzmocnisz zaangażowanie zespołu poprzez budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
- Poprowadzisz bardziej konstruktywne i inspirujące spotkania zespołowe i indywidualne.
- Zrozumiesz jak poszerzać odpowiedzialność i samodzielność pracowników.
- Wzmocnisz kreatywność i innowacyjność w zespole.
- Wesprzesz rozwój pracownika oraz efektywność jego działań dzięki umiejętnemu przekazywaniu informacji zwrotnej.
- Przeprowadzisz sprawniej swój zespół przez zmiany i sytuacje konfliktowe.
- Podniesiesz efektywność funkcjonowania zespołu poprzez sprawniejsze identyfikowanie i kształtowanie przekonań oraz emocji swoich i pracowników.
Program
-
Trójkąt Lidera: Zarządzanie - Mentoring - Coaching:
- zadania i odpowiedzialności współczesnego lidera oraz sposoby ich realizacji
- style przywództwa i etapy rozwoju pracownika wg Blanchard’a i Hersay’a
- mentoring i coaching – kluczowe koncepcje, podstawowe zasady, różnice, obszary zastosowania, interesariusze, korzyści i zalety
- mentoring/coaching a mentoringowy/coachingowy styl zarządzania
- mentoring i coaching, a inne działania rozwojowe
-
Efektywne połączenie roli Delegującego, Mentora i Coacha:
- kluczowe kompetencje i predyspozycje managera, mentora i coacha
- kodeks etyczny lidera w różnych rolach, znaczenie poufności
- znaczenie kultury organizacyjnej dla podejścia mentoringowego i coachingowego
-
Mentoring i coaching jako proces:
- założenia i struktura rozmów mentoringowych i coachingowych
- odpowiedzialności mentor/coach vs. klient/pracownik
-
Efektywne spotkania 1 na 1:
- spotkania operacyjne a spotkania mentoringowe i coachingowe
- co sprzyja motywacji pracowników do uczestniczenia w mentoringu i coachingu?
- zasady budowania relacji i wzajemnego zaufania
- reakcje na lęk i strategie budowania poczucia bezpieczeństwa
- Model Zmiany Kurta Lewina
- Krzywa Fishera
-
Komunikacja jako podstawa skutecznego zarządzania oraz pracy mentoringowej i coachingowej:
- style funkcjonowania społecznego, a komunikacja z innymi - model DISC
- poziomy komunikacji
- komunikacja pośrednia i bezpośrednia
- język dyrektywny i niedyrektywny
- semantyka komunikacji
- uważność i aktywne słuchanie
- pytania otwarte i zamknięte - czemu służą i kiedy stosować
- wspieranie zrozumienia – parafraza, klaryfikowanie, ogniskowanie
- bariery i blokady komunikacyjne – usunięcia, zniekształcenia, generalizacje
- komunikacja bez przemocy - model NVC Rosenberga
-
Wyższy poziom kontaktów ze współpracownikami:
- Analiza Transakcyjna Erica Berne'a: 3 stany ego - Dziecko, Rodzic, Dorosły (reakcje i zachowania); pojęcie transakcji, czyli wymiany komunikatów między osobami; typy transakcji: komplementarna, skrzyżowana, ukryta
- Trójkąt Dramatyczny Karpmana oraz Trójkąt Zwycięzcy Choya
-
(Po)mocne pytania w codziennej pracy indywidualnej i zespołowej:
- określanie potrzeb i celów rozwojowych
- budowanie zaangażowania i motywacji
- pobudzanie kreatywności
- wzmacnianie odpowiedzialności i sprawczości
-
Motywujące i inspirujące cele w biznesie, mentoringu i coachingu:
- wyznaczanie celów w oparciu o indywidualne czynniki motywujące
- Motywacja 3.0. Daniela Pinka
- osiąganie celów a emocje i odporność psychiczna
- poczucie własnej wartości i inspiracja jako główne czynniki do osiągania najlepszych wyników
- model Carol Dweck
-
Wybrane modele i narzędzia mentoringowe i coachingowe:
- SWOT, SMART(ER), EXACT, GROW, 6 C's, VALID, GOLD, OSCAR, STORM, SCORE, ARROW, C-5, Pawie Pióro, Koło Priorytetów, Cel-Bariera-Efekt
- skalowanie stopnia postępów - GAS
-
Fundament działania i podejmowania decyzji:
- Piramida Poziomów Diltsa
- techniki pracy z przekonaniami, wartościami i emocjami
-
Koncentracja na rozwiązaniach:
- podstawowe założenia Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach
- etapy poszukiwania rozwiązania
- techniki takie jak wizualizacja “cudownej” rzeczywistości, moc wyjątków, wskazywanie zasobów, nadawanie perspektywy
-
Udzielanie informacji zwrotnej:
- ocena pracownicza, feedback "operacyjny", a informacja zwrotna w mentoringu i coachingu
- feedback vs feedforward
- feedback osobisty i krytyczny a subiektywny i opisowy
- model 3D
-
Wyzwania w podejściu mentoringowym i coachingowym.
- rodzaje oporu i sposoby radzenia sobie z nimi
- błędy w sposobie myślenia
-
Ryzyka i ograniczenia w stosowaniu coachingu i mentoringu w zarządzaniu własnym zespołem:
- oddzielenie roli coacha i mentora od innych ról w miejscu pracy - potencjalne konflikty interesów
- potrzeby pracownika wykraczające poza obowiązki i uprawnienia mentora i coacha
- etyczne wykorzystywanie mentoringu i coachingu - potencjał do nadużyć
- odpowiedzialność związana z udzielaniem porad i dawaniem wskazówek
-
Techniki coachingowe pomocne w rozwiązywaniu konfliktów.
- konflikty interpersonalne i ich koszty
- coaching konfliktu a mediacje
- kiedy warto skorzystać z coachingu (obszary, sytuacje)
- proces coachingu konfliktu
Łączymy wprowadzenie teoretyczne z warsztatową formą pracy. Udostępniamy materiały do pracy własnej oraz zastosowania po szkoleniu. Dzielimy się sugestiami co do wartościowych źródeł wiedzy, pozwalających samodzielnie zgłębiać tematy poruszane podczas szkolenia.
Uczestnicy będą korzystać z różnorodnych narzędzi i ćwiczeń, pracować w parach i dzielić się refleksjami, co umożliwi lepsze przyswojenie wiedzy i praktyczne zastosowanie poznanych narzędzi.
Informacje o kursie: projekty@ipri.com.pl
Terminy: 25-26 kwietnia oraz 9-10 maja 2025r.
Godziny: piątek, sobota 10:00-18:00
Miejsce: Instytut Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego (Kraków, ul. Powroźnicza 6/2)
Inwestycja:2800 zł brutto
Cena zawiera: szkolenie, materiały, kawę i przekąski, zaświadczenie uczestnictwa w zajęciach
Wpłaty należy dokonać na konto Alior Bank: 98 2490 0005 0000 4500 5597 0136
w tytule "Skuteczny Lider".
Szkolenie może być dofinansowane: na zamówienie możemy je zrealizować za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych.