Menu

Employer branding – „luksus” tylko dla największych firm? – artykuł autorstwa Michała Bardo i Michała Stolarczyka

30 lipca 2020 - HR / ZZL
Employer branding – „luksus” tylko dla największych firm? – artykuł autorstwa Michała Bardo i Michała Stolarczyka

Employer branding (EB, z ang. budowanie marki pracodawcy) jest określeniem na działania firmy, których celem jest stworzenie pozytywnego jej wizerunku jako pożądanego pracodawcy w opinii: kandydatów do pracy oraz obecnych pracowników firmy, ale też klientów i partnerów biznesowych.

EMPLOYER BRANDING JAKO STRATEGIA

 EB jest strategią długoterminową, mającą na celu przyciągnięcie, zaangażowanie i utrzymanie w organizacji utalentowanych ludzi. Jej fundamentem jest Employer Value Proposition (EVP) czyli pakiet korzyści, który pracodawca jest w stanie zaoferować pracownikowi. Nie chodzi tutaj jedynie o klasyczne przykłady: młody dynamiczny zespół, karta MultiSport czy opieka medyczna, ale przede wszystkim o wyższe wartości i korzyści jakie daje praca w firmie o ugruntowanej pozycji na rynku z unikatową misją i wizją, organizacją i kulturą pracy czy prestiżem. Jest wszystkim tym czym wyróżnia się firma na tle innych i powodem dla którego potencjalny kandydat zechce związać się z tą organizacją a nie inną. 

RODZAJE EMPLOYER BRANDINGU

Możemy wyróżnić 2 typy oddziaływań employer brandingu:

wewnętrzny – nakierowany na obecnych pracowników firmy. Jego główną ideą jest stworzenie miejsca pracy o przyjaznej atmosferze i z możliwościami rozwoju. Składają się na to wszelkiego rodzaju benefity, konkursy, wolontariaty itd. Ta forma EB ułatwia zatrzymanie wartościowych pracowników w firmie i sprawia, że nie musi ona konkurować o zasoby ludzkie wyłącznie poziomem płac.

zewnętrzny – ukierunkowany na potencjalnych kandydatów do pracy. Elementami tego aspektu strategii EB są np. uczestnictwo w targach pracy, różnego rodzaju akcje na uczelniach wyższych, atrakcyjne ogłoszenia na portalach pracy. 

DLACZEGO TO TAKIE ISTOTNE?

Na współczesnym rynku pracy to kandydaci są górą (a przynajmniej tak było jeszcze przed pandemią koronawirusa). Trwa zacięta walka między pracodawcami, którzy pragną mieć w swojej firmie najlepszych ekspertów. Oferują zatem różnego rodzaju benefity, które kandydat ma otrzymać. Prawda jest jednak często taka, że bardziej od szeregu udogodnień potencjalny pracownik zwraca uwagę na opinię panującą na temat danej firmy oraz jej wizerunek. Potrzebuje on nie tylko finansowej satysfakcji, ale również organizacji, która będzie spójna z jego systemem wartości, da mu poczucie bycia częścią jakiejś wspólnoty, a ponadto wsparcie w realizacji własnych celów, pasji i przedsięwzięć. Sztuką employer brandingu jest zatem umiejętne tworzenie relacji z byłymi, obecnymi i przyszłymi pracownikami.

Jednym  z lepszych przykładów kampanii employer brandingowych ostatnich lat jest firma CodeTwo, do której należy kanał YouTube o nazwie HRejterzy. W sposób humorystyczny przedstawiają oni pracę programistów oraz ich codzienne problemy. Jeśli nie znasz jeszcze tego kanały, to koniecznie go odwiedź! 

EMPLOYER BRANDING W Małych i Średnich Przedsiębiorstwach (MŚP)

Odkąd rynkiem pracy rządzi pracownik, budowanie wizerunku pracodawcy stało się potrzebą niemal każdej firmy. Nie oznacza to, że mała, średnia i duża firma mają podejmować te same kroki. Narzędzia muszą być dostosowane do możliwości organizacji, grupy docelowej i potrzeb. W małej, lokalnej firmie może to być po prostu amatorski film, który pokazuje świetną atmosferę panującą w zespole, piknik dla pracowników i ich rodzin czy też konkurs motywacyjny. Będą to zapewne inne oddziaływania niż w międzynarodowej korporacji, która ma dużo większe możliwości chociażby finansowe.

Warto też zaznaczyć, że na nic zdadzą się działania employer brandingowe kiedy w firmie nie dzieje się najlepiej. Najprostszą i najskuteczniejszą metodą budowania marki jest po prostu bycie dobrym pracodawcą. Posiadanie dobrych relacji i sprawnej komunikacji wewnątrz firmy jest bazą, od której musimy zacząć jakiekolwiek działania.

 

wersja 2.1 lipiec – wrzesień 2020

źródło grafiki: http://www.freepik.com”>Designed by cookie_studio / Freepik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *